هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

8 راهکار برای مبارزه و جلوگیری از رشد جلبک در استخر

جلوگیری از رشد جلبک یک راهکار مناسب برای تفریح همه ما در اواخر فصل بهار و با پیدایش گرما در فصل تابستان استفاده از استخر های رو باز است. همانطور که میدانید که لذت شنا در استخری که آب آن کریستالی باشد قابل وصف نیست، اما در بعضی مواقع استخر هایی که در حالت آبگیری، به حال خود رها میشوند بعد از مدتی آب آنها سبز و دیواره آن ها را جلبک فرا میگرید.

این تجربه سبب شده اکثر افرادی که برای باغ و ویلای خود میخواهند کاشی استخری تهیه کنند، به دنبال خرید کاشی استخری ضد جلبک باشند. این عنوان ضد جلبک برای این محصول استخری عنوان کاملا مناسبی نیست. چرا که سرامیک استخری تنها میتواند مانع چسبندگی شدید جلبک ها شود نه آنکه آب استخر بطور کامل ضد جلبک کنند.

c4bl0329 - کاشی استخری شیشه ایی میکس آبی لوکس و خاص برای استخر باغ و ویلا - خانه

جلبک چیست و آن ها چگونه در استخر ها پدیدار میشوند؟

جلبک ها از نظر علمی از آغازیان بوده و بخاطر دارا بودن خاصیت سبزینه، با عمل فتوسنز رشد و نمو میکنند. این موجودات تک سلولی عاشق رطوبت، گرما و نور هستند و بهترین بستر برای پدیدار شدن آنها استخر ها و یا آبگیر ها در فضای باز میباشد.

این موجودات تک سلولی در تولید مثل و تکثیر بسیار سریع عمل میکنند، هرچند که در ابتدای آبگیری استخر ها ظاهر نمیشوند ولی در صورت عدم رسیدگی و راکد ماندن آب بسیار اکتیو و پر جنب جوش هستند.

حتما بخوانید در مورد : بهترین روش ساخت استخر باغ و ویلا

توجه داشته باشید که هاگ جلبک ها به راحتی می توانند وارد آب شما شوند، چه از طریق بقایای گیاهی و چه از طریق آلودگی توسط شناگران. هنگامی که آنها در استخر شما قرار می گیرند، هاگ های جلبک به سرعت شروع به تکثیر می کنند.

جلبک ها انواع متفاوتی دارند، برای جلوگیری از رشد جلبک ها باید استخر را در بهترین شرایط Ph داشت

ویژگی جلبک های استخری

وجود جلبک در آب استخر عوارضی دارد که بد نیست به آن ها آگاه بود. ویژگی های زیر در اکثر جلبک ها وجود دارد:

  • تغییر رنگ آب استخر و سبز شدن آن به نحوی که کف استخر را به سختی مشاهده میشود
  • افزایش حشرات در آب مثل کرم ها
  • پیدایش زالو مکنده
  • بوی نا مطبوع آب شبیه به مرداب ها
  • سر شدن و لزجی کف و دیواره های استخر که بسیار خطرناک است
  • برهم زدن PH آب

تمامی ویژگی های بالا یک استخر غیر قابل استفاده را در صورت عدم رعایت نکات زیر به شما هدیه میکند.

بهترین راهکار برای جلوگیری از رشد جلبک استخر  رها نکردن آن است

چگونه با جلبک استخر مبارزه کنیم و سبب جلوگیری از رشد جلبک ها شویم؟

به یاد داشته باشید که پیشگری بهتر از درمان بوده و راحت ترین راه جلوگیری از رشد جلبک هاست. اما چند راهکار ساده و عملی که خود ماهم تست کرده ایم، وجود دارد. که به دو دسته روش سنتی و مدرن تقسیم بندی میشود

1- ایجاد گردش آب در استخر

وقتی آب استخر شما در حال گردش باشد 40% از رشد سریع باکتری ها و جلبک ها جلوگیری میکند. چراکه جلبک ها همانطور که آرام آرام پدیدار میشوند، همانطور نیز علاقه مند به محیط های آرام هستند. به همین دلیل بهتر است با نصب واتر جت در استخر باغ و ویلای خود مانع آرامش آنها و باعث جلوگیری از رشد جلبک ها در استخر شوید.

بهتر است برای مبارزه با جلبک استخر روزی یکبار پمپ گردش آب را روشن کرده و سبب برهم زدن روند تکثیر هاگ جلبک ها شوید.

2- قرار دادن لوله یا قطعات مسی در مسیر گردش آب راهکار قدیمی برای مبارزه با جلبک استخر

مس یک فلز بسیار کاربردی و گران قیمتی است. اما از آن میتوانید برای از بین بردن جلبک ها نیز استفاده کنید. اما مس چگونه باعث از بین رفتن جلبک ها در آب میشود؟ هنگامی که مس را در مسیر گردش آب قرار میدهید یون خود را آزاد میکند و یون های مس باعث خفگی آنها و سبب جلوگیری از رشد جلبک استخری میشوند.

همچنین مس خاصیت قارچ کشی را دارد و سبب میشود یک آب با کیفیت برای شنا کردن در استخر داشته باشید. توجه داشته باشید میزان مسی که باید در مسیر گردش آب قرار دهید به حجم آب استخر شما بشتگی دارد.

3- استفاده از مواد ضد جلبک برای جلوگیری از رشد و تولید مثل جلبک ها

از مواد ضد جلبک می توان برای جلوگیری و گاهی رفع جلبک های استخر استفاده کرد . یکی از محبوب ترین مواد ضد جلبک قرص های کلر می باشند. هر یک مواد و محلول های ضد جلبک با توجه به نوع آنها دستور های مصرف متفاوتی دارند . توجه داشت باشید که میزان استفاده از انواع شوک دهنده در آب استخر باید مشخص باشد. استفاده پیش از حد از این مواد باعث تغییر رنگ آب و ایجاد لکه بر روی آب می شود.

این مواد دارای کربن بوده و سبب میشود که جلبک ها نتوانند از اکسیژن آ بهره ببرند

4- حفظ تعادل شیمایی آب استخر بهترین راهکار برای جلو گیری از رشد جلبک در استخر

یکی از راه های ویژه برای جلوگیری از رشد جلبک در آب، متعادل سازی میزان PH آب استخر است . برای واکاوی میزان PH آب می توان از کیت های مخصوص استفاده کرد. کیت های تشخیص میزان شیمی آب را به شما نشان می دهند. حفظ شیمی آب در حالت متعادل کمک زیادی به سلامت آب و جلوگیری از رشد جلبک می کند .

توجه داشته باشید که افزایش PH آب میتواند خاصیت کلر را از بین برده و سبب رشد جلبک ها و سایر موجودات تک سلولی مثل قارچ ها باشد.

5- استفاده از فیلتراسیون شنی و الیافی برای مبارزه با جلبک ها

فلیتراسون شنی و الیافی سبب جلوگیری از رشد جلبک ها در استخر و حتی آکواریوم ها میشوند. چراکه با به گردش درآمدن آب، آب استخر ها را از چندین لایه عبور میدهند و سبب شفاش سازی و آنتی باکتریال شدن آب میشوند. اکثر فیلتر ها دارای لایه های معدنی از سلیس بوده که سبب جداسازی مواد و املاح اضافی موجود در آب میشوند.

نقش این فیلتر ها به این گونه است که شما بعد از اضافه کردن محلول های جلوگیری از رشد جلبک در استخر سبب کشتن جلک ها و رها سازی آن ها از کاشی استخری میشوید. هنگامی که ذرات جلبک ها در آب شناور میشوند بتوسط این فیلتر ها در مخزن آنها جمع آوری میشوند.

6- استفاده از جاروبرقی و برس مخصوص استخر برای مبارزه با جلبک ها

همانطور که در بالا اشاره شد جلبک بر روی دیوراه و کف استخر شروع به زیستن و تکثیر میکنند. در صورت مشاهده، برای مبارزه با جلبک ها بهتر است یک برس یا جارو مویی دسته بلند را برای برس زدن دیواره و کف استخر استفاده کنید. برس زدن دیواره ها سبب کنده شدن جلبک ها میشود.

همچنین با استفاده از جارو برقی استخری میتوانید بقایای جلبک ها را از دورن استخر به بیرون از استخر منتقل کنید. این یکی مکانیزم غیر شیمایی برای جلو گیری از رشد جلبک ها است

8. استخر خود را با کاور های مخصوص بپوشانید

هنگامی که از استخر استفاده نمی کنید، مطمئن شوید که استخر خود را با پوشش مناسب می پوشانید. این راهکار حیاتی از آب شما در برابر کثیفی، زباله ها و هجوم هاگ های جلبکی محافظت می کند که به راحتی می توانند از طریق باد و باران وارد آب شوند.

توجه داشته باشید که بهترین کاور مخصوص استخر میتواند دردسر های شما را برای مبارزه با جلبک ها کمتر کند.

نقش کاشی استخری در جلوگیری از رشد جلبک ها در استخر

کاشی های استخری بخاطر لعاب که دارند سبب مشیوند تا کمتر جلبک ها به آنها چسبیده و سبب کدر شدن آب استخرتان شوند. بهترین گزینه برای داشتن یک استخر لوکس و دلباز که سبب جلوگیری از رشد جلبک ها شود استفاده و خرید کاشی استخری شیشه ایی است. مرداس سرام با تست کیفیت تمامی محصولات ارائه شده در این دسته به شما اطمینان میدهد که محصولات استخری مرداس علاوه بر زیبایی سبب افزایش راندمان استخر شما خواهد شد.

نمونه استخر با کاشی شیشه ایی آبی انواع کاشی استخری شیشه ایی

چکیده مقاله 8 راهکار برای مبارزه با جلبک استخر

ویلا های استخر دار یکی از بهترین مکان های برای تفرج در آخر هفته ها است. وقتی که قصد استفاده از استخر باغ و یا استخر ویلای خود را دارید، طبیعتا دوست دارید که استخر عاری از هرگونه جلبک و آلایندگی ها باشد. چنانچه که به کیفیت آب استخر ویلا و باغ خود بی اهمیت باشید، طبیعی است که جلبک دیواره و کف استخر را فرا میگیرد. بهترین راهکار ها برای جلوگیری از رشد جلبک استخر، ایجاد گردش آب، استفاده از مواد شیمیای ضد جلبک و استفاده دستگاه فیلتراسیون است.

منابع : 1stdirectpools.com و lathampool.com

محمد عرفان شیخان وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

preloader