هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

چطور استخر درست میشود ؟ آموزش ساخت استخر باغ و ویلا

قبل از پاسخ به سئوال چطور استخر بسازیم ؟ یا چگونه استخر درست میشود باید بدانید که ساخت استخر باغ و ویلا یکی از اهداف مهم هر باغ دار یا صاحبین ویلا است. چرا که با آغاز فصل بهار و تابستان تفریحات آبی مثل شنا و استفاده از استخر به یکی از برنامه های مهیج تعطیلات آخر هفته تبدیل میشود. حتی اگر شما بخواهید باغ یا ویلای خود را به عموم برای آخر هفته کرایه دهید، مطمئن باشید که بیشتر تقاضا برای ویلای استخر دار است.

آموزش بهترین روش ساخت استخر باغ و ویلا

ساخت استخر باغ و ویلا یکی از حساس ترین کارهایی است که در پروژه های ساخت باید به آن توجه ویژه داشت. چرا که ساخت استخر غیر اصولی و استاندارد میتواند خسارت ها جبران ناپذیری را به بار آورد. بنابر این فروشگاه کاشی و سرامیک مرداس سعی کرده است در این مقاله آموزشی نکات اصولی را به شما آموزش دهد.

انواع استخر باغ و ویلا

از نظر نوع استخر باغ و ویلا شما 2 گزینه دارید. (Outdoor) استخر روباز و (Indoor) استخر سر پوشیده.

(Outdoor) استخر روباز

همانطور که از اسم آن هوایدا است محل ساخت استخر در فضای باز و در میحط بیرونی در کنار ساختمان باغ و درختان در نظر گرفته میشود. مهم ترین نکته ایی که میتوان به آن اشاره کرد هزینه ساخت استخر در باغ و ویلای روباز است که به مراتب کم هزینه تر و کم دردسرتر از استخر های سرپوشیده است.

البته در نظر داشته باشید که استفاده از ویلای استخر دار که استخر آن در فضای باز باشد، لذت وصف ناپذیری دارد. همچنین بعنوان صاحب ملک باید بدانید که ویلا های استخر دار چه برای فروش چه برای اقامت، از قیمت به مراتب بالاتری برخودارند.

نمونه طراحی استخر روباز برای باغ و ویلا - آموزش ساخت استخر

مزیت های استخر روباز ، برای ویلا های استخر دار

  • ایجاد یک حس تازگی در محیط باغ و ویلا
  • ایجاد نشاط و سر زندگی در باغ ویلا
  • عدم نیاز به سیستم گرمایشی در فصول تابستان
  • استفاده آب استخر برای آبیاری درختان و گیاهان باغ
  • امکان نصب آب نما و فواره ها برای ایجاد صدای آب

معایب استخر های روباز در باغ و ویلا

  • مراقبت بیشتر برای حفظ کیفیت آب
  • ریختن برگ های درختان و شناور شدن حشرات روی آب
  • جلبک زدن آب در صورت راکد ماندن آب و عدم استفاده از استخر
  • عدم امکان استفاده در فصول سرد

(Indoor) استخر سر پوشیده

در زمانی باغ یا ویلای شما از طرف همسایه ها و ملک ها مجاور شما دید دارد بهترین گزینه احداث و ساخت استخر سرپوشیده است. این نوع استخر ها برای حفظ حریم شخصی و استفاده بانوان مورد توجه قرار میگیرد. در نظر داشته باشید این نوع از استخر ها هزینه های به مراتب بیشتر از استخر های روباز روی دست شما خواهد گذاشت.

بهترین طراحی برای ساخت استخر سر پوشیده باغ و ویلا

مزایای استخر سرپوشیده در ویلا

  • داشتن حریم خصوصی و قابل استفاده برای بانوان
  • ایمنی بالا تر نسبت به استخرروباز در برابر بادد و باران
  • امکان استفاده از استخر در تمام فصول سال
  • آب استخر نیاز به مراقبت کمتری دارد
  • دیر تر جلبک زدن آب استخر بعلت قرار نداشتن در نور خورشید

معایب استخر سر پوشیده در باغ و ویلا

  • هزینه بالای اجرای استخر سر پوشیده
  • جهت عدم انتشار رطوبت به دیگر مناطق ساختمان حتما بایستی دیوراه ها آب بند و عایق نمایید
  • انتشار رطوبت به محیط های اطراف استخر
  • نیازمند کلر زنی مدام جهت جلوگیری از رشد قارچ ها
  • عدم امکان استفاده آب استخر برای آبیاری درختان بعلت وجود مواد شیمیایی

حداقل طول و عرض استاندارد برای ساخت استخر باغ و ویلا

توجه داشته باشید که برای ساخت استخر باغ خود بایستی حداقل سایز استاندارد استخر باید بر اساس قد یک فرد بالغ در نظر گرفته شود. به این صورت که طول استاندارد استخر باید 3 برابر قد یک فرد بالغ با میانگین قدی 180 سانتی متر و عرض استاندارد استخر 2 برابر قد آن شخض در نظر گرفته شود.

به این معنی که حداق طول و عرض استاندارد ساخت استخر باغ و ویلا را باید 6 متر طول و 4 متر عرض در نظر بگیرید.

بهترین مکان را برای ساخت باغ و ویلا را در نظر بگیرید.

این نکته کلیدی بسیار بسیار و بسیار باید جدی گرفت، چرا که انتخاب مکان اشتباه برای ساخت استخر باغ و ویلا میتواند دسترسی و امکان استفاده درست شما از استخر را دچار اختلال کند. مکانی که برای احداث استخر باغ و ویلا در نظر میگیرید باید دارای ویژگی های زیر باشد.

  • مکان ساخت استخر باغ باید به طوری انتخاب شود که بتوان از اطراف آن برای برپایی یا قرار دادن صندلی و آفتاب گیر استفاده کرد.
  • در انتخاب مکان ساخت استخر باغ و ویلا باید این نکته را در نظر داشت که نزدیک به درختان مخصوصا توت نباشد، چرا که ریشه درختان سبب خسارت به دیواره های استخر میشوند.
  • از قدرت نور خورشید بهره ببرید! جایی را برای ساخت استخر انتخاب کنید که نور خورشید به آن بتابد و آب استخر را گرم کند.

بهترین زمان برای ساخت استخر باغ و ویلا

بهترین زمان برای ساخت استخر باغ و ویلا ابتدای فصل بهار است. چرا که از زمان خاک برداری لوکیشن استخر تا تحویل آن به شما توسط مجری نهایتا 2 تا 3 ماه زمان ببرد. بعلاوه اینکه در زمان بتن ریزی و قالب بندی استخر نیاز نیست از ضد یخ بتن استفاده کنید. همچنین استخر شما در نیمه دو خرداد قابل بهره برداری است.

چطور استخر باغ و ویلا را بسازیم؟

تا به اینجای کار شما با انواع استخر ها آشنا شده اید و مطلع هستید حداقل ابعادی که برای ساخت استخر باغ و ویلا چقدر است؟ اما تا به اینجای کا ما فقط 0 تا 20 مراحل ساخت استخر در باغ و ویلا برای شما گفته ایم !! با مرداس همراه باشید.

1- گود برداری خاک استخر

بعد انتخاب محل مورد نظر برای ساخت استخر باغ و ویلا ی خود اقدام به گود برداری یا برداشت خاک کنید. شما میتوانید به دو صورت سنتی و صنعتی این مرحله را انجام دهید. اما بهتر است بدانید که صرفه با روش صنعتی آن یعنی گود برداردی با بیل مکانیکی است.

2- صاف کردن خاک دیواره و کف استخر

این مرحله یکی از مهم ترین مراحل است. چرا که سطح ناصاف خاک سبب میشود که سازه شما به درستی اجرا نشود و به اصطلاحی هوا خور برای سازه ایجاد کنید. هوا خور زیر سازه استخر سبب میشود در زمان قالب بندی وبتن ریزی، بتن بیشتری مصرف کنید. و یا سازه شما به سطح خاک نچسبد.

3- ملیگرد گزاری و آمارتور بندی

این مرحله برای استحکام بیشتر قالب استخر و دیواره های آن اجرا میشود. ترکیب بتن و میلگرد مسبب آن است که ساخت استخر باغ و ویلا برای شما با اطمینان بیشتری انجام شود. استفاده از ملیگرد مرغوب نکته مهمی است که در ملیگرد گزاری و آرماتور بندی برای احداث استخر باید به آن توجه ویژه داشت.

آرماتو بندی در زمان ساخت استخر باغ و ویلا را جدی بگیرید
برای قالب گیری و بتون ریزی ساخت استخر باغ و ویلا از نیرو های مجرب استفاده کنید.

4- اجرای لوله گزاری و تاسیسات استخر

در این مرحله از ساخت استخر باغ و ویلا کمی هزینه های شما افزایش پیدا میکند. چرا که تاسیسات استخر یک امر حیاتی و هزینه بر است. توجه داشته باشید چنانچه استخر باغ و ویلای خود را صرفا برای آبیاری درختان باغ میخواهید نیاز نیست لوله گزاری و تاسیسات استخر حرفه ایی انجام دهید.

اما در کل تاسیسات استخر به منظور حفظ کیفیت آب، ایجاد گردش آب، بارگزاری تاسیسات فلیتراسیون اجرا میگردد.

5- قالب بندی و بتن ریزی کف و ودیوار استخر

بتن ریزی کف و دیوار استخر باید حتما زیر نظر یک مهندس انجام گیرد چرا که عیار بتن مصرفی برای استخر بسیار مهم است. همچنین در این مرحله شما میتوانید از انواع چسب بتن مثل چسب بتن لیتن فیکس نیز استفاده کنید. چسب بتن سبب آب بند شدن دیوار و کف استخر میشود.

6- ایزوگام کشی ، عایق بندی استخر

این مرحله بعد از خشک شدن بتن استخر قابل اجرا بوده و به منظور اطمینان بیشتر جهت جلوگیری از نشت آب به دیواره ها و کف استخر انجام میگیرد. بهترین عایق هایی که میتوان به ترتیب نام برد ایزوگام و بعد مواد پوششی نانو است.

7- نصب کاشی و سرامیک استخری

این مرحله که مرداس در آن تخصص ویژه ایی دارد یکی از ارکان مهم در ساخت استخر باغ و ویلا است. تمام هزینه هایی که برای احداث استخر انجام میدهید به یک طرف، خرید و نصب کاشی و سرامیک استخری به طرف دیگر. چرا که این مرحله پایانی سبب زیبایی و شکلی شدن استخر شما میشود.

کاشی استخری سبز آبی توری دار 2.5×2.5 خرید کاشی استخری با کیفیت ضد اسید و ضد جلبک - فروش کاشی استخری در تهران-

انتخاب نا درست سرامیک استخری باعث افت ظاهر باغ و ویلای شما مشیود. از همین رو مرداس بعنوان پخش کننده انواع کاشی و سرامیک استخری برای شما بهترین های این حوزه را گردآوری کرده است. تمامی محصولات گرد آوری شده توسط مرداس دارای ضمانت کیفیت میباشد.شما میتوانید لیست قیمت کاشی استخری ارزان قیمت با تنوع بالا مشاهده کنید.

برای نصب کاشی استخری اکیدا توصیه میکنیم که از چسب کاشی استخری استفاده کنید. چرا که عمده سرامیک های استخری پرسلان بوده و جذب آب آنها نزدیک به صفر است و به همین علت شیرآبه ملات سیمان را به هخود نمیگیرد و چسبدنگی آنچانی ندارد.

نکته مهم در باره ساخت استخر و ویلا

شما قرار نیست هر چند سال یکبار دست به ساخت استخر باغ و ویلای خود بزنید. بنابر این شما باید در روند ساخت استخر باغ و ویلای خود نهایت دقت را بکار ببرید. به همین علت چنانچه بودجه کافی برای احداث استخر را ندارید بهتر است زمان شروع پروژه ساخت استخر خود را به زمانی دیگر موکول کنید.

ساخت استخر باغ و ویلا با بلوک سیمانی

این روش ساخت استخر را از سر خود بیرون کنید چرا که ساخت استخر با بلوک سیمانی یک راهکار ارزان قیمت و غیر اصولی است. اگر استخر شما در سایز حداقلی 6 متر طول، 4 متر عرض و عمق 180 سانتی ساخته شده باشد، استخر شما ظرفیت 43200 لیتر آب را دارد.

فرمول بدست آورن حجم آب استخر :

طول * عرض * عمق * 1000= میزان حجم آب استخر بر حسب لیتر که برای مثال بالا اینگونه محاسبه میشود.

6 ( متر طول ) * 4 ( متر عرض ) * 1.8 ( عمق بر حسب متر ) * 1000 = 42300 لیتر

جالب است بدانید اگر استخر خود را با آب شیرین، آب گیری کنید 43200 کلیو گرم و چنانچه با آب شور آب گیری کنید 44280 کیلو گرم وزن را به سازه بلوکی خود وارد کرده اید. محاسبه وزن آب شور یا شیرین استخر

پس طبیعی است بعد از مدتی سازه های بلوکی استحکام خودرا از دست داده و دچار شکست و در نهایت کم شدن آب استخر و نشت آب به اطراف استخر منجر خواهد شد.

پس اصلا ساخت استخر باغ و ویلا با بلوک سیمانی اصلا گزینه مناسبی نیست. حتی اگر داخل بلوک ها را با سیمان پر کنید. چرا که درز انقطاعی که بلوک ها دارند یک عامل برای شکست سازه میباشد.

محمد عرفان شیخان وب‌سایت

نظرات بسته شده است.

preloader