هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

موج جدید گرانی قیمت مسکن آغاز شد

سلام این اولین مقاله مرداس سرام بعنوان درگاه خرید اینترنتی کاشی و سرامیک، در سال 1402 است و قصد داریم گزارش و تحلیلی کارشناسی شده در مورد قیمت مسکن در سال جدید و پیش بینی وضعیت پیش رو صحبت کنیم. اما قبل از هرگونه تحلیل، مرداس سرام امیدوار است تا به اینجای 1402 روز های خوبی رو پشت سر گذاشته باشید.

قبول دارید که عمده فعالیت هر پروژه ساختمانی را کارگران و اساتید محترم ساختمانی انجام میدهند؟ قیمت عمده کالاهای ساختمانی هم که از قبل عید تا به حال با افزایش قیمت رو به رو بودند. اما این دو مطلب چه ارتباطی با همدیگر میتواند داشته باشد و چه اثر بر روی قیمت مسکن خواهد گذاشت؟

اثر گزار ترین عامل بر روی قیمت مسکن در سال 1402

عملا هیچ پروژه ایی بدون تلاش کارگران ساختمانی نه انجام خواهد شد و نه به پایان خواهد رسید. اما این قشر زحمتکش جامعه امروز با مشکلات فراوان معیشتی دست و پنجه نرم میکند. کمتر کارگر ساختمانی را میتوان پیدا کرد صاحب خانه باشد و زیر فشار اجاره خانه و هزینه مسکن نباشد. در کنار این نیاز کلیدی، هزینه خوراک، پوشاک و تحصیل را نیز باید در نظر گرفت. و باید گفت که گرانی این عوامل باعث پیداش سقف جدیدی از قیمت دستمزدها و قیمت مسکن را به ارمغان خواهد آورد.

دستمزد های کارگران و اساتید ساختمانی در 1402

تا قبل از شروع سال جدید 1402 هزینه روزانه کارگر معمولی ساختمانی چیزی در حدود 300 الی 350 هزار تومان بود. اما با شروع سال نو هزینه دستمزد این قشر از کارگران ساختمانی بین 450 الی 500 هزارتومان است. در کنار این دستمزد، استاد بنا نیز از روزی 600 هزار تومان به روزانه 1 ملیون تومان افزایش پیدا کرده است. همین افزایش هزینه دستمزد ها باعث افزایش قیمت مسکن خواهد شد. این در حالی است که هنوز ماه های ابتدایی سال هستیم و روند قیمت ها بطور کلی مشخص نیست.

متریال و مصالح مصرفی در ساختمان

با گذشت یک ماه از آغاز سال 1402 باید به این نکته اشاره کرد که قیمت مصالح ساختمانی افزایش چشم گیری پیدا کرده است. برای مثال میتوان به قیمت کاشی و سرامیک اشاره کرده. قیمت کاشی در خوشبینانه ترین حالت ممکن 15% افزایش قیمت خواهد داشت که در مقایسه با قیمت سیم و کابل و یا شیرآلات ساختمانی افزایش قیمت ناچیزی خواهد داشت.

قیمت مسکن را دلار تعیین میکند.

این یک واقعیت است و فرار کردن از این حقیقت و شانه خالی کردن در برابر آن غیر ممکن است. برای درک این واقعیت بهتر است سری به نحوه معمالات و قیمت گزاری مسکن در منطقه یک تهران بزنید. در این منطقه فروشندگان قیمت مسکن را طبق قیمت دلار، دقیقا به دلار به دفتر مشاورین املاک اعلام میکنند. جدا از قیمت خانه در منطقه یک تهران تاثیر قیمت ارز در تمامی ارکان های اقتصادی قابل لمس است.

قیمت مسکن و املاک تاثیر زیادی از نرخ ارز میگیرند.

یک واقعیت در باره قیمت دلار و مسکن

با روند صعودی نرخ ارز باید این نکته که ارزش پول ملی کاهش میابد را مد نظر قرار داد. خب در قبال رشد نقدینگی، کاهش ارزش پول بنظر شما باید دارنده مسکن و املاک، دارایی خود را به قیمت قبل بفروشد؟ طبیعی است که نه! چرا که فروش به قیمت قبل یک حماقت محض است. اما قیمت مسکن دارای چسبندگی نرخ ارز است. برای درک بهتر این موضوع پیشنهاد میشود مقاله (( بهترین زمان مناسب برای سرمایه گزاری در مسکن و املاک )) را مطالعه نمایید.

زمان رشد قیمت مسکن و معاملات

همیشه طبق رسوم بازار املاک، با پایان یافتن ماه مبارک رمضان روند رشد قیمت ها مخصوصا در حوضه املاک و مستقلات، آغاز میشده است. اما در سال 1402 این روند از ماه مبارک رمضان شروع شده است. اردیبهشت ماه نیز یکی از ماه های پر تقاضا و پر معامله در زمینه املاک و مسکن بوده است. بنا بر گزارش روزنامه دنیای اقتصاد :

نه تنها رشد معاملات در اردیبهشت پس از پایان فروردین یک سنت همیشگی بوده، بلکه این رشد تقریبا هر سال به طور سنتی بلافاصله پس از پایان ماه مبارک رمضان نیز محسوس بوده است. به این ترتیب دو متغیر زمانی بازار مسکن این روزها به نفع رشد معاملات در اردیبهشت ماه است. با این حال آنچه موجب می‌شود فعالان بازار مسکن و برخی کارشناسان درباره افزایش حجم خرید و فروش‌های ملکی در ماه پیش رو مردد باشند، نامعلوم بودن وضعیت قیمت‌ها است.

شماره خبر ۳۹۶۱۷۰۱ (( اما و اگر رشد معاملات مسکن ))

راهکار دولت برای مقابله با رشد قیمت مسکن

چند روز پیش بود که از سمت وزارت راه و شهر سازی، با همکاری سازمان امور مالیاتی تصمیمی برای مقابله با رشد قیمت مسکن اتخاذ و اعلام شده است. در این تصمیم که جای بحث و تفکر بسیار زیاد است و بنظر میرسد که تصمیم گیران، صرفا در آزمایشگاه اجتماعی و اقتصادی خود این مسئله را مورد بحث قرار داده اند و از پیش آمد های آن کاملا غیر مطلع هستند. اما تصمیم چه بوده است ؟!!

مالیات میبندیم ، قیمت مسکن و خونه وامیسته آقا

دولت محترم، تصمیم گرفته هر شخص حقیقی اگر مسکنی را بخرد و زیر یکسال آن را بفروش برساند، 60% ناقابل از سودش را مالیات بگیرد. خب لابد الان بفکرتان رسید خب سال دوم آن را بفروش میرسانیم و مالیات نمیدهیم. زههی خیال باطل !!! دولت برای سال دوم 40% برای سال سوم 20% برای سال چهارم 10% و سال پنجم 5% مالیات در نظر گرفته است.

پیامد های این تصمیم چیزی جز ، پیدایش معاملات غیر رسمی، افزایش درگیری ها و اختلافات قانونی، افزایش قیمت ها نسب به قبل، نخواهد بود.

چکیده مطلب:

با شروع فصل بهار و سال 1402 روند قیمت گزاری مسکن افزایشی شده است. قیمت مسکن و املاک نیز متاثر از نرخ ارز است ولی با چسبندگی، عامل دیگری که قیمت خانه را افزایشی کرده است، دستمز ها کارگران و اساتید ساختمانی بوده است. راهکار دولت برای مقابله با رشد قیمت ها صرفا مالیات بستن است. اگر قصد خرید مسکن را برای مصرف دارید عجله کنید.

محمد عرفان شیخان وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

preloader