برای درک بهترین زمان سرمایه گزاری در مسکن و املاک اول باید یه توضیح مختر درباره آنچه در اقتصاد ایران اتفاق افتاده است کمی صحبت کنیم. از اواخر تابستان که جو اجتماعی کشور کمی ملتهب شد، رفته رفته کنترل اقتصادی دولت با مشکلاتی رو به رو بود. اما از اواسط مهرماه بود که قیمت دلار پا به افزایش گذاشت و به یکباره حرکت تورمی قیمت ها شروع شد. لازم به ذکر هست که این نکته در مورد اقتصاد ایران، خیلی از المان های اقتصادی در رابطه با عرضه و تقاضا صدق نمیکند.

مثلا زمانی که قیمت کالایی در ایران شروع به افزایش میکند، تقاضا برای همان کالا و یا خدمات چندین برابر خواهد شد. و این رفتار بخاطر ترس عقب ماندن از تورم و گرانتر خریدن آن کالا و یا خدمات هست. که خود این رفتار منجر به تورم بیشتر میشود. اما برای درک بهتر موضوع بحث یعنی بهترین زمان سرمایه گزاری در مسکن و املاک باید این نکته را مورد توجه قرار دهیم که قیمت مسکن و املاک در کل یک چسبندگی نرخ دارد.

فرصت سرمایه گزاری در مسکن و املاک

چسبندگی نرخ،فرصت طلایی سرمایه گزاری در مسکن و املاک

چسبندگی نرخ در سرمایه گزاری در مسکن و املاک یک فرصت است یعنی چی؟ برای مثال باید گفت با افزایش قیمت دلار دیگر کالا ها مثل طلا، سکه، خودرو، فلزات و … نرخشان افزایشی میشود. و این معنی وابستگی شدید این کالا ها به قیمت دلار است. برای همین است که با افزایش دلاز قیمت خودرو افزایشی میشود و با کاهش آن قیمت خورد نزولی. این نکته در بخش سرمایه گزاری در مسکن و املاک یک فرصت است چرا که عملا قیمت مسکن دارای چسبندگی است.

چسبندگی یعنی این که همه کالا ها شروع به افزایش میکنند، اما همچنان قیمت مسکن با نرخ ثابتی در حال رشد است. و برخلاف رشد مثلا  50% قیمت خودرو مسکن شاید 8 الی 10% رشد کند.

چه زمانی قیمت مسکن و املاک رشد میکند؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم، بخاطر چسبندگی قیمت املاک به محض رشد قیمت دلار ما نباید انتظار رشد قیمت مسکن را داشته باشیم. اما همزمان با رشد دلار شما میتوانید روی طلا و سکه نیز سرمایه گزاری تا از تورم ایران و حتی آمریکا نیز عقب نمانید. و بهتر است بعد از مدتی و دریافت سود از این کالا های اقتصادی آن ها را نقد کنید. و بفکر خرید مسکن باشید.

اما چه زمانی قیمت خانه و آپارتمان رشد میکند؟ بعد از آرام گرفتن بازار خودرو و طلا و دلار حالا نوبت به بازار مسکن میرسد. چراکه اکثر متریال مصرفی ساختمان دارای چسبندگی نرخ هستد. البته به جز شیرآلات و پیکج و کابینت. مثلا زمانی که دلار افزایشی شد قیمت کاشی و سرامیک همچنان با یک ریت 5% شروع به افزایش کرد. و ما به مشتریان عزیزی که قصد خرید اینترنتی کاشی و سرامیک را داشتند، بارها مرداس سرام به آنها توصیه خرید آنی را کرد.

همچنین بخوانید در مورد : 10 مزیت خرید آنلاین کاشی و سرامیک

بهترین منطاق شهری برای سرمایه گزاری در مسکن و املاک

بخاطر حجم نقدینگی که در کشور تولید شده است و در پی آن تورم بوجود آمده، قدرت خرید بسیاری از اقشار جامعه را کاهشی کرده است. برای مثال میزان خریداران مسکن و آپارتمان در شمال تهران و منطقه یک بسیار کاهشی شده است. چرا که قیمت های این مناطق منطبق با قدرت خرید اکثریت جامعه نیست. و شاید جمعیت هدف این مناطق به فراوانی 1% هم نرسد.

طبق نظر اکثریت کارشناسان اقتصادی بهترین مناطق شهری برای سرمایه گزاری در مسکن و املاک، منطاق مرکزی و پائینی شهر باشند. علت این نظر کوچ بالا شهر نشینانی است که دیگر قادر به پرادخت رهن کرایه مناطق بالای شهری نیستند و تصمیم به خرید خانه دارند. از همین رو منطاق مرکزی و پائین شهر بهترین مناطق برای سرمایه گزاری در بخش مسکن است.

بهترین زمان برای سرمایه گزاری در مسکن و املاک قبل از افزای حقوق و دستمزد کارگر ساختمانی است

نقش قیمت مصالح ساختمانی در قیمت تمام شده مسکن

قیمت مصالح ساختمانی تاثیر مستقیمی بر قیمت تمام شده مسکن دارد. توصیه ما بعنوان تامین کننده مصالح و متریال ساختمانی این است که، چنانچه قصد سرمایه گزاری در مسکن و املاک را دارید بهتر است قبل از افزایش قیمت مصالح ساختمانی اقدام به خرید نمایید. این نکته را در نظر داشته باشید که با افزایش قیمت مصالح، هزینه دستمزد اجرایی نیز افزایشی خواهد شد. بعنوان مثال با افزایش قیمت سرامیک یک در یک هزینه اجرایی آن از متری 100 هزارتومان به 130 هزارتومان افزایش پیدا کرده است.

چه زمانی باید به خرید ملک توجه کنیم ؟

زمانی که قیمت طلا و دلار در حال اصلاح است

قیمت مصالح چه تاثیری روی مسکن دارد ؟

کلیت مسکن بخصوص آپارتمان با مصالح ساختمانی به وجود میاید. پس تاثیر مستقیم قیمت مصالح ساختمان و لوازم مصرفی قیمت ملک را افزایشی میکند.
preloader